انتخاب صفحه

تفاوت DMX و DALI

 

با پیشرفت فن آوری سیستم های کنترل روشنایی هوشمند ، باعث افزایش بهره وری انرژی در دفاتر ، ساختمان ها ، تئاترها و مناطق مختلف می شوند. کنترل های روشنایی مانند DMX و DALI برخی از انواع مختلفی هستند که در بین دیگران بسیار محبوب هستند. آنها از انرژی کمتری برای کنترل انرژی استفاده می کنند.

برای مقایسه کنترل های روشنایی DMX و DALI ، باید از دستورات هر یک از این چراغ ها مطلع شوید. پس از یادگیری کار و عملکرد هر یک از این کنترل ها ، می توانید به راحتی تفاوت را ایجاد کنید.

 DALI

در سیستم کنترل روشنایی DALI از بیش از یک صفحه کنترل برای اتصال با چندین چراغ استفاده می شود. این مانند سیستم غیر متمرکز است که از طریق هر صفحه کنترل به صورت جداگانه کنترل می شود تا چراغ های کم نور. کنترل DALI از دو سیم به عنوان خط کنترل خود بهره می برد ، در حالی که حداکثر مسافت آن می تواند 300 متر باشد. هر کنترل DALI می تواند با ترکیبی از 64 لامپ متصل شود ، و در حدود 254 سطح روشنایی از حالت “خاموش” آن به “روشن” مراقبت می شود.

 

DMX

برخلاف DMX، DALI از یک کنترل پنل منفرد برای کنترل تمام چراغها استفاده می کند. این یک سیستم کنترل متمرکز روشنایی در مقایسه با DALI است. DMX دارای چندین اتصالات قطره ای با استفاده از RS422 یا RS485 است که امکان اتصال بیشتر چراغ ها وروشنایی های بیشتر در یک اتصال واحد را می دهد. با استفاده از DMX می توان رنگ چراغ ها را نیز کنترل کرد که در اتصال دالی امکان پذیر نیست.

 

تفاوت بین DMX  و DALI

DMX یا (Digital Multiplexing) یک سیستم کنترل سرعت سریع است ، در حالی که DALI یا (Digital Adable Lighting Interface) یک سیستم کنترل سرعت آهسته است. DMX می تواند حداکثر 512 اتصال داشته باشد در حالی که اتصالات DALI حداکثر 64 هستند. در سیستم DMX ، آدرس دهی خودکارامکان پذیر است در حالی که در سیستم DALI امکان پذیر نیست. در هر دو سیستم طول کابل 300 متر است ، اما در DMX کابل مورد نیاز Cat-5 است. DMX یک پانل کنترل متمرکز است در حالی که DALI یک سیستم کنترل غیر متمرکز است.

 

اکنون ، شما می دانید کنترل روشنایی DMX و DALI چیست و تفاوت اساسی بین این دورا میدانید. شما می توانید به سرعت نیازهای خود را ارزیابی کرده و بهترین کنترل روشنایی را برای استفاده خود انتخاب کنید.

 

استفاده از کنترل های نوری DMX و DALI

 

با مراجعه به کنترل های روشنایی برای High Mast Pole ، ابتدا باید بدانید که قطعه دکل بلند و کاربردهای آن چیست اگر هنوز آن را نمی شناسید. قطبهای دکل بلند ، قطبهای بلندی هستند که دارای خوشه ای از چراغ های مجهز به سمت پایین هستند که غالباً در بزرگراه ها ، فرودگاه ها ، و استادیوم ها ، میدان ها مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو سیستم کنترل روشنایی DMX و DALI برای قطبهای دکل بلند قابل اجرا هستند. اما کدامیک مورد نیاز شما است به نوع استفاده بستگی دارد.

بگذارید موقعیت های مختلفی را که در آن از قطب های دکل بلند استفاده می شود و نوع کنترل روشنایی که معمولاً ترجیح داده می شود ، تحلیل کنیم:

 

1- بزرگراه ها:

 

بزرگراه ها جاده طولانی هستند که می توانند کیلومترها ادامه داشته و در سراسر آنها به نور ثابت نیاز است. چنین روشنایی قطب های دکل بلند در فواصل منظم مطابقت دارد. در چنین شرایطی ، کنترل روشنایی DMX بر DALI ارجحیت دارد. به حفظ میزان نور کمک می کند و کنترل آن آسان است.

2-زمین تنیس:

 

چمن زمین تنیس به چراغ های دارای تمرکز بالا نیاز دارد زیرا این امر می تواند بازیکنان را منحرف کند و بینندگان قادر به دیدن این ورزش نخواهند بود. بنابراین ازکنترل نوری DALI استفاده می شود. کنترل نورپردازی DALI برای قطب های دکل بلند در چنین حالتی کامل است. سیستم DALI به شما کمک می کند تا میزان نور مورد نیاز در هر طرف تور را کنترل کنید ، به شما کمک می کند تا به راحتی بتوانید نوری را که در حالت ایستاده مشاهده می کنید کنترل کنید تا نمای کاملی از بازی دریافت کنید.

 

3-زمین های ورزشی یا استادیوم:

 

در استادیوم هایی که مسابقات ورزشی مانند هاکی ، فوتبال ، دومیدانی، بسکتبال و غیره انجام می شود. چراغ کم ارتفاع نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد زیرا مانع بازی یا ورزش می شود و کاربرد چندانی نخواهد داشت. بنابراین ، نورپردازی با قطب مستطیل بالا مناسب تر است. بسته به اینکه بازی انجام شود یا ورزش، کنترل های مختلف نورپردازی مورد نیاز خواهد بود. برخی از استادیوم ها دارای کنترل روشنایی کاملی هستند که شامل یک کنترل نور DMX در زمین و کنترل DALI در میدان است.

 

 

 

4-مناطق تجاری:

 

مناطق تجاری مانند فرودگاه ها یا ایستگاه های راه آهن برای دید بهتر هر دو ، وسایل نقلیه و افرادی که به مسافرت نیاز دارند ، به چراغ های قطب بلند مستر احتیاج دارند. در چنین مکان هایی می توان از هر دو نوع سیستم کنترل روشنایی بطور همزمان استفاده کرد. به عنوان مثال ، در باند فرودگاه ، به نور ثابت احتیاج دارد که بر روی ناحیه هوایی متمرکز است. بنابراین ، پانل های کنترل نور DMX می توانند در اینجا به طور موثری مورد استفاده قرار گیرند. برخلاف این ، در ساختمانهای فرودگاه و آویز ، مقدار متفاوتی از چراغهای کنترل شده متناسب با ماهیت کار که در آنجا انجام می شود ، لازم است ، در چنین شرایطی یک سیستم روشنایی بصورت جداگانه کنترل شده توسط DALI مفیدتر خواهد بود.

 

Rate this post