انتخاب صفحه

سقف کشسان :

 اولین بار توسط شرکت باریسول ابداع شد، یکی از مدرن ترین انواع سقف کاذب در رده پوشش های داخلی ساختمان است. این فناوری امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران به کار برده می شود که از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. در این مقاله سعی داریم شما را با سقف کشسان آشنا کنیم و به معرفی جنس سقف کشسان، مزایا و انوع پارچه های به کار رفته در آن می پردازیم و در آخر تایل سقف کشسان، اجزای تشکیل دهنده آن و نیز انواع نور پردازی های به کار رفته در آن را بررسی می کنیم.

سازه پارچه ای سقف کشسان

این سقف دارای ویژگی های خاصی است که می توان از آن در طراحی چیدمان داخلی استفاده کرد. اگرچه این نوع پوشش نام سقف را به دنبال می کشد ولی فقط در سقف به کار نمی رود، می توان از آن به عنوان دیوار پوش استفاده کرد که به آن دیوار کشسان گفته می شود یا به عنوان پوششی برای اشیا یا لوازم سه بعدی به کار برد که برای تزئینات داخلی به صورت معلق استفاده می شود.

سقف کشسان از پارچه ای از جنس PVC ساخته می شود که شامل %90 PVC و 5% پلاستی سایزر و %5 افزودنی های مجاز است. پلاستی سایزر موجود در سقف کشسان باعث می شود که سقف قابلیت انعطاف پذیری و کشسانی بالایی داشته باشد. یعنی با گرمادهی به پارچه، می توان آن را به اندازه دلخواه کش آورد.

همان طور که گفته شد ماده اصلی سقف کشسان یعنی PVC به وسیله گیره های نگه دارنده ای که در کناره های سازه بر روی ریل هایی قرار دارد، پارچه PVC را روی سقف ثابت نگه می دارد و از تغییر فرم آن جلوگیری می کند. این نوع پوشش دارای ضخامتی از 0.18 تا 0.25 میلی متر بوده که در هر متر مربع تقریبا نیم کیلو گرم وزن دارد ولی حداکثر می تواند تا 200 کیلو گرم وزن را تحمل کند.

پارچه به کار رفته  جز متریال سبک و نازک ساختمانی است. این پارچه به دلیل وجود زینک اکساید که از بین برنده باکتری و قارچ است، آنتی باکتریال محسوب می شود و به علت وجود کلر در فرمولاسیون آن، کاملا ایمن و ضد حریق است. از انواع آن می توان به شفاف، نیمه شفاف، مات و براق اشاره کرد.

از ویژگی های این پارچه این است که قابلیت چاپ با کیفیت بالا را دارد و می تواند ترکیبی زیبا از طرح، رنگ و مدل ایجاد کند. این فناوری جدید، سفارشی سازی بسیار بالایی داشته و قابلیت استفاده برای انواع فضاهای مسکونی، تجاری، صنعتی و نمایشگاهی را به صورت همزمان دارد.

خواص و مزیت ها

خاصیت آنتی باکتریال و ضد گرد و غبار: سقف های کشسان بر خلاف سقف های سنتی تولید گرد و غبار نمی­ کنند، همچنین باعث جلوگیری از انتقال گرد و غبار از فضای پشت سقف ­می­ شوند. مواد به کار رفته در تولید این سقف­ ها مثل زینک اکساید، از رشد و تکثیر باکتری و قارچ جلوگیری می کند. به همین دلیل سقف های کشسان برای استفاده در اماکن درمانی مانند بیمارستان ­ها، اتاق­ های عمل و آزمایشگاه­ ها مناسب هستند.

قابلیت تحمل وزن بالا و مستحکم در برابر ریزش احتمالی: این سقف ها در صورت وقوع حادثه (زلزله، ریزش مصالح) انعطاف پذیر و ایمن هستند. این محصولات در برابر بار وارده تا 150 کیلو گرم در هر متر مربع ضمانت می شوند.

زیبایی ویژه و منحصربه فرد: از این سقف می توان برای طراحی دکور مورد نظر استفاده کرد. در واقع شما می توانید تصوراتی که برای طراحی دارید با سقف های کشسان به واقعیت بدل کنید.

ضد اشتعال: در برابر اشتعال مقاوم است. یعنی در برابر آتش شعله ور نمی شود و اصطلاحا نسوز است. همچنین باعث جلوگیری از گسترش آتش می شود.

پوشاندن لوله کشی، سیم کشی،پوسیدگی و خرابی­ های موجود در سقف: چون نوعی سقف کاذب محسوب می شود کمی از سقف اصلی پایین تر نصب می شود که منجر به پوشش تمامی خرابی ‌های سقف، مسیر اتصالات، لوله ‌ها و سیم کشی برق می شود. یکی از ویژگی های موثری که سقف های کشسان دارند، این است که خاصیت ضد رطوبت دارند به همین دلیل استفاده از آن ها در فضاهای مرطوب مانند استخر، سرویس بهداشتی و حمام، مناسب است. همچنین باعث می شود در مواردی مثل ترکیدگی لوله آب، نشتی لوله ­های تاسیساتی، از انتشار آب جلو گیری می کند و از ضررهای احتمالی ناشی از ریزش آب در داخل ساختمان پیشگیری می کند.

 قابلیت صداگیرموادی که در سقف کششی به کار رفته اند عایق صدا هستند. بنابراین برای سالن کنفرانس، سالن ضبط صدا، سالن کنسرت و … بسیار ایده آل هستند.

قابلیت چاپ با تنوع رنگ فراوانپارچه کشسان سقف، قابلیت چاپ با انواع رنگ ها را دارد که می توان سقف را با دیوار، کف، مبلمان و اسباب و اثاثیه به بهترین نحو ممکن هماهنگی ایجاد کرد.

انواع پوشش های رایج سقف کشسان

از پوشش های رایج و مطرح می توان به مات، ساتن، لاکر یا آینه ای، نورگذر و پارچه ای اشاره کرد.

سقف کشسان آینه ایاین نوع سقف که به نام براق یا شفاف هم شناخته می شود..

سقف کشسان مات: توزیع نور کاملا یکنواختی دارد و در مقایسه با سقف براق میزان نور عبوری کمتری دارد. همچنین منبع نور را کاملا می پوشاند و بهتر است برای طراحی های ساده استفاده شود.

سقف کشسان نورگذر: این نوع سقف که به نوع شفاف نیز معروف است، بیشترین شفافیت را برای عبور نور دارد. ا

سقف کشش ساتن: حد وسط بین سقف براق و مات است.

انواع نورپردازی رایج در سقف کشسان

یکی از فاکتورهای مهم در سقف های کشسان، نورپردازی به کار رفته در آن است. با توجه به نوع نورپردازی هایی که در سقف های کشسان به کار می روند، می توانند در نمای ساختمان تاثیر به سزایی داشته باشند. علاوه بر این، می توان سقف کاذب کشسان را با توجه به نوع رنگ به کار رفته در آن، متنوع جلوه داد. حال به انواع نورپردازی رایج به کار رفته در سقف کشسان می پردازیم.

نورپردازی هالوژن در سقف های کاذب

نورپردازی هالوژن، یکی از نورپردازی های معروفی است که در سقف های کاذب کاربرد فراوان دارد. فرآیند نصب لامپ هالوژن با لوستر کمی تفاوت دارد. لامپ هالوژن مانند لامپ لوستر یک نوع لامپ رشته ای است که در دو رنگ سفید و زرد عرضه می شود. طریقه نصب نورپردازی هالوژن به این صورت است که باید یک نگه دارنده به نام براکت را به سقف اصلی متصل کنیم، و بعد در پلتفرم یا نگه دارنده لامپ، لامپ هالوژن را قرار داده و سپس روی براکت، پلتفرم را قرار داده و با توجه به اندازه پلتفرم، فضایی را در سقف کشسان ایجاد کرده و برش می دهیم. سپس پلتفرم را با سقف کشسان هم سطح می کنیم.

نورپردازی لوستر در سقف های کاذب

از نورپردازی های سنتی و کلاسیک، می توان به لوستر و چلچراغ اشاره کرد که معمولا از لامپ های سفید و زرد در این نورپردازی استفاده می شود. برای نصب و پیاده سازی این نورپردازی در سقف کشسان کافی است، لوستر یا چلچراغ را به سقف اصلی وصل کنید و مقداری فضا برای رد کردن قسمت بالایی لوستر یا چلچراغ در سقف کشسان در نظر بگیرید. در سقف های لاکر (براق یا آینه ای) به دلیل انعکاس نور، از این نورپردازی استفاده می شود.

نورپردازی فیبر نوری در سقف های کاذب

نورپردازی فیبر نوری از دو بخش کابل فیبر نوری و منبع تغذیه سوسو زن تشکیل شده است. منبع تغذیه که در پشت سقف کشسان است به سقف اصلی متصل می ­شود، به طوری که دسته کابل فیبر نوری، در آن قرار گرفته، سپس کابل­ های فیبر نوری به طور مساوی در کل سطح سقف کشسان پخش می­ شوند. این منبع تغذیه، نور تولید می کند و این نور با رسیدن به انتهای فیبر نوری باعث روشن شدن سطح سقف کشسان می­ شود.

همان طور که گفته شد سقف کشسان یا آسمان مجازی از راه های زیبا سازی سقف است که مدل ها و رنگ های گوناگونی دارد. نصب آن آسان است و در عین حال دقت بالایی می خواهد. از مهم ترین ویژگی های آن می توان به سرعت نصب بسیار بالا بدون نیاز به جابجایی وسایل منزل، عدم تولید گرد و غبار اشاره کرد. همچنین اجرای آن بدون ایجاد هرگونه تخریب ساختمانی است.

شرکت روشنایی آرند

Rate this post