انتخاب صفحه

نورپردازی فضاهای داخلی با چراغ های خطی

نورپردازی یکی از مهمترین گزینه ها برای زیبا سازی منزل است و علاوه بر  ضرورت وجود آن، استفاده صحیح در به کار گیری چراغ مناسب، باعث جلب توجه می گردد، که ضمن به چالش کشیدن ابعاد فضا ، یک عنصر دکوراتیو نیز محسوب می گردد ، نورپردازی با چراغ های خطی می تواند گزینه ی مناسبی برای طراحی نور فضای داخلی باشد . اگر میخواهید منزلی زیبا و  چشم نواز باشد میتوانید با نورپردازی مناسب به آن دست یابید.

امروزه به کارگیری چراغ های خطی در طراحی روشنائی و نورپردازی فضاهای داخلی، رو به افزایش است. خلاقیت در  نورپردازی نیز باعث افزایش حس شور و هیجان ، بهبود کیفیت زندگی و آسایش در فضای منزل می شود .

در مراحل اولیه پروژه، طرح نورپردازی فضاهای داخلی انجام می شود. قبل از انتخاب چراغ ها کاربرد و فعالیت هایی که در هر فضا در طول شبانه روز صورت می پذیرد را باید مد نظر قرار داد. استفاده از نورهای خطی در سقف و دیوار جلوه ی بسیار زیبایی به هر فضایی می دهد . نور پردازی سقف با شکل ها ی هندسی منظم باعث افزایش جذابیت فضای منزل می شود .

نورپردازی چراغ خطی
چراغ خطی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی در اتاق نشیمن شامل روشنایی عمومی، متمرکز و موضعی است . در روشنائی عمومی، معمولا منابع نوری در سقف نصب شده و حداقل روشنائی یکنواخت مورد نیاز را تامین می نماید. امروزه استفاده از چراغهای خطی نیز برای رسیدن به این مهم از استقبال خوبی برخوردار است. در خصوص اجرای این چراغ ها باید از قبل نوع توکار یا روکار آن توسط طراح و معمار در نظر گرفته شود . در نور پردازی موضعی، تمرکز بر جلب توجه به موضوع یا شیئ خاص  داشته و یک قسمت را برجسته و روشن می کند. برای مثال می توان یک شی را به صورت متمرکز از بالا نورپردازی کرد تا سایه های جذابی در سطوح زیرین ایجاد کند، همچنین زمانی که تمام اتاق تاریک است از نورپردازی موضعی برای روشنایی یک بخش خاص، استفاده می شود . بهتر است همزمان از سه نوع نورپردازی در اتاق نشیمن استفاده گردد تا در صورت نیاز از هر یک از آنها استفاده شود .

اتاق نشیمن چراغ خطی

طراحی نوراتاق غذاخوری

در اتاق غذاخوری رنگ نور طبیعی یا استاندارد 4000 کلوین ( رنگ نور طبیعی) ایده آل ترین رنگ نور، در نورپردازی است . باید نور دقیقا از بالا روی میز غذاخوری بتابد تا افراد دید خوبی از غذای روی میز داشته باشند. برای این منظورنورپردازی با چراغ های خطی آویز بهترین گزینه است، که فضایی زیبا را ایجاد می نماید .

نورپردازی با چراغ های خطی در آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه کمی پیچیده تر از غذاخوری است به این جهت که ممکن است از بعضی چراغها موقتا استفاده کنید . کابینت جزیره در آشپزخانه که یکی از مراکز مورد توجه است، باید با چراغ های آویز یا موضعی، نورپردازی شود. روشنایی سطح میزکار آشپزخانه با نورپردازی  زیر کابینت تامین می شود. به این نوع نورپردازی، نورپردازی مخفی می گویند. چراغهای خطی مخفی را بر روی قسمت های مختلف کابینت و یا سقف آشپزخانه، می توان تعبیه کرد .

نورپردازی با چراغ های خطی
نورپردازی اتاق خواب

نورپردازی اتاق خواب

اتاق خواب نیز همانند اتاقهای نشیمن  به نور یکنواخت احتیاج دارد که یک منبع نوری روشنایی اصلی آن را تامین می کند. همچنین باید به نورپردازی موضعی در اتاق خواب توجه ویژه ای  داشت.  چراغ های رومیزی یا میز آرایش برای نورپردازی تاکیدی یا متمرکز می توانند مورد استفاده قرار گیرند .

Rate this post