انتخاب صفحه

نکات مهم در انتخاب چراغ و نورپردازی خطی

چراغ های خطی علاوه بر افزودن به حس مدرنیته و سادگی محیط، دارای تمامی مزایای دیگر چراغ های LED از جمله بازده، ایمنی، کیفیت نور و طول عمر بالا نیز می باشند. به همین دلیل استفاده از این نوع چراغ ها در معماری  امروز، چه به منظور تامین نور اصلی و یا کاربری صرفا دکوراتیو افزایش پیدا کرده است. در ادامه به مرور  نکات مهم در انتخاب چراغ  مورد اهمیت در طراحی روشنایی و  LED مناسب برای فضاها می پردازیم؛

1- نوع چراغ

در اولین قدم انتخاب چراغ مناسب، توجه به این نکته که هدف استفاده از چراغ خطی در فضا ( تامین نور اصلی و یا کاربرد صرفا دکوراتیو ) قابل توجه است. چراغ های خطی با شار نوری بالا مناسب برای تامین نور اصلی فضا بوده و در عرض های مختلف و انواع پخش نور های مستقیم و غیر مستقیم در بازار موجود می باشد.

برای نمونه استفاده از یک چراغ خطی دو طرفه با پخش نور غیر مستقیم و مستقیم  یکی از بهترین راهکار ها برای تامین نور فضاهای کار است.

همچنین در نظر داشته باشید که در چراغ های خطی با شار نوری برابر و عرض های مختلف،  ممکن است تعداد بیشتری از چراغ های با عرض کم برای تامین نور یکنواخت و مناسب محیط شما مورد نیاز باشد.

2- طراحی مناسب

    قرار گیری چراغ خطی در فضا باعث بزرگتر به نظر رسیدن آن در جهت نصب  چراغ ها می شود، پس بهتر است در هنگام طراحی روشنایی یک فضا با توجه به نوع معماری و قرار گیری مبلمان و میز کار خود این نکته را در نظر داشته باشید؛ یکی دیگر از مهمترین نکاتی که می بایست در هنگام طراحی با چراغ های خطی در نظر گرفت امکان ساخت طرح مورد نظر شماست، ممکن است در صفحات اینترنت و یا سایت های مختلف طرح های پیچیده و متنوع  اجرا شده نور پردازی خطی را دیده و در صدد اجرای یکی از آنها باشید، بهتر است قبل از نهایی کردن آن از سابقه و ظرافت تولید کننده مورد نظر در بدون نقص اجرا کردن طرح خود اطمینان حاصل کنید؛ کیفیت ساخت در عدم مشاهده درز های انقطاع و نشتی نور از موارد قابل توجه در این مورد است.

3- طول عمر، کیفیت نور و قابلیت تعمیر پذیری

تامین نور در چراغ های خطی با انواع ماژول ها و نوار های LED SMD صورت میگیرد. از مزایای استفاده از چراغ هایی که در آنها از ماژول های LED استفاده شده قابلیت تعویض آسان آنها می باشد، همچنین ماژول های LED شار نوری بالاتر و طول عمر بیشتری نسبت به نوار های LED دارند. بدین ترتیب می بایست به دارا بودن استاندارد ZHAGA در ماژول مورد نظر توجه نموده که در صورت ایجاد هر گونه مشکل امکان تامین آن ماژول از دیگر تولید کنندگان معتبر جهان وجود داشته باشد.

بسته به این که کاربری فضای شما اداری، صنعتی و یا یک گالری آثار هنری است، کیفیت نور مورد نیاز شما برای آن محیط متفاوت خواهد بود. بدین منظور در فضاهایی که رنگ اجسام از اهمیت بالایی برای شما برخوردارند می بایست از چراغ های خطی با ضریب نمود رنگ (CRI) بیشتر از 80 یا 90 استفاده کنید.

 

4- طراحی با در نظر گرفتن خیرگی

خیرگی ( چشمزدگی منبع نور) میتواند یکی از آزار دهنده ترین موارد یک نورپردازی خطی نا مناسب باشد. به همین ترتیب به پایین بودن خیرگی طرح روشنایی تان توجه نموده و از انتخاب چراغ های بدون اپتیک مناسب ( دیفیوزر، لنز، رفلکتور یا غیره..) و یا با شار نوری بیش ازحد نیاز اجتناب کنید؛ یکی از عوامل منفی دیگر در خیرگی نورپردازی های خطی، قرار گیری چراغ ها عمود بر میز کار به طوری که طول چراغ در گستره ی دید افراد قرار میگیرد، است. همچنین در صورتی که قصد استفاده از چراغ های خطی در دیوار فضای خود را دارید، بهتر است که بیشتر به کاربری دکوراتیو آن توجه نموده و چراغ با شار نوری پایین تری انتخاب کنید.

آرند

Rate this post