انتخاب صفحه

آشنایی با 19 اطلاعات فنی مهم در چراغ ها و منابع نوری

آشنایی کامل با اطلاعات فنی در چراغ ها + منابع نوری
U

فهرست عناوین مقاله

راهنمای اطلاعات فنی مهم در چراغ ها و منابع نوری

دانستن اطلاعات فنی در چراغ ها و منابع نوری تا چه اندازه ای مهم است؟ دانش شما در این حوزه چقدر است؟ چه اطلاعات فنی در مورد منابع نوری و چراغ ها دارید؟ آیا شما نیز علاقه مند به صنعت برق و سیم کشی هستید؟ یکی از مهمترین اقداماتی که یک برق کار یا فرد فعال در این زمینه باید انجام دهد، این است که اصطلاحات رایج در حوزه ی تخصص خود را به خوبی بدانید. در غیر این صورت نمی تواند در حین ایجاد یک مشکل یا تصمیم گیری برای انتخاب یک محصول، به خوبی عمل کند. در این بخش از مقاله به طور کامل به بررسی اطلاعات فنی در چراغ ها خواهیم پرداخت و راهنمایی کاملی در مورد اصطلاحات مختلف اختیار شما قرار می دهیم.

چراغ خطی مدرن
اطلاعات فنی چراغ ها و منابع نوری
اطلاعات فنی چراغ ها
اطلاعات فنی چراغ ها
اطلاعات فنی در چراغ ها به شما کمک می کند در طراحی روشنایی گام موثری بردارید. متناسب با شدت نوری و اطلاعاتی که از منبع نور به دست می آورید، به راحتی می توانید تصمیم مناسبی برای انتخاب بهترین چراغ بگیرید. توضیحات مختلفی بر روی کاتالوگ چراغ ها درج می شود، دانستن هر یک از اطلاعات فنی در چراغ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر یک از مشخصات مربوط به یک منبع نور با واحد خاصی بیان می شود. شما می توانید با دریافت اطلاعات لازم، راهنمائی کامل در مورد بازده، کیفیت، طول عمر مفید چراغ ها به دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اطلاعات فنی در چراغ ها با ما همراه باشید.

 

 

شاخص نمود رنگ ( Color rendering index )چیست؟

شاخص نمود رنگ یکی از مهمترین اطلاعات فنی در چراغ ها است که بیانگر میزان واقعی بودن رنگ ها است. برای فضاهای داخلی، مقدار عددی شاخص نمود رنگ بالاتر از 80 گزینه ی مناسبی است و برای فضاهایی که معمولا رنگ اشیا از اهمیت بالای برخوردار است، پیشنهاد می شود منابع نوری در اولویت قرار گیرد که شاخص نمود رنگ آنها بالاتر از 90 است.  بهترین دید برای انسان زیر نور خورشید است، به همین دلیل چراغ هایی می توانند از لحاظ بصری گزینه ی خوبی باشند که طیف نور آنها شباهت زیادی به طیف نور خورشید دارد.

بررسی اطلاعات فنی در چراغ ها
 آشنایی با 19 اطلاعات فنی مهم در چراغ ها و منابع نوری_1
بررسی اطلاعات فنی در چراغ ها
 آشنایی با 19 اطلاعات فنی مهم در چراغ ها و منابع نوری_1
رنگ اشیا زیر نور منابع نوری مختلف، متفاوت است. اگر نور خورشید را به عنوان شاخص در نظر بگیریم در این صورت شاخص نمود رنگ، عددی را به ما ارائه می دهد که بیانگر شباهت رنگ اشیا در زیر نور خورشید است. در بسیاری از لامپ ها این عدد بین 25 تا 100 می باشد. هر چه عدد ارائه شده برای این شاخص بیشتر باشد در این صورت نمود رنگ به مراتب واقعی خواهد بود.
شاخص نمود رنگ

طول عمر (Lifelong) چیست؟

طول عمر مفید لامپ ها بر اساس یک استاندارد خاص در مقیاس ساعت در برچسب انرژی اعلام می شود. برای اینکه بتوان طول عمر مفید یک لامپ را اندازه گیری کرد معمولا شاخص های مختلفی از جمله شار نور، نرخ انرژی، تکنولوژی های به کار رفته برای ساخت آن و … مورد استفاده قرار می گیرد. طول عمر لامپ ها بر اساس یک استاندارد خاص بر اساس میزان افت شار نوری با گذر زمان بیان می شود. در ادامه به طول عمر انواع مختلف از لامپ های پرفروش اشاره خواهیم کرد و اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می گیرد. هزینه ی درخواستی برای خرید لامپ ها، متناسب با طول عمر آنها متغیر است.

چراغ خطی توکار
بررسی طول عمر چراغ ها
راهنمای نصب چراغ خطی
 آشنایی با 19 اطلاعات فنی مهم در چراغ ها و منابع نوری_2

دما رنگ ( color temperature ):چیست؟

شدت طول موج نور یا رنگ طیف ها بر اساس درجه کلوین بیان می شود. دمای رنگ های مختلف متفاوت است به عنوان مثال سفید گرم دمای رنگ کمتر از 3300 کلوین، سفید خنثی دمای رنگ بین 3300 تا 5000  و همچنین سفید سرد دمای رنگ بالاتر از 5000 را دارد. دما رنگ یکی از مهمترین  اطلاعات فنی در چراغ ها است.

ماژول خطی
 آشنایی با 19 اطلاعات فنی مهم در چراغ ها و منابع نوری_3
 آشنایی با 19 اطلاعات فنی مهم در چراغ ها و منابع نوری_4
گام مک آدام ( MacAdam steps )

گام مک آدام ( MacAdam steps )

گام مک دام چیست؟ در رنگ شناسی در بیضی مک آدام، قسمت ویژه ای وجود دارد که تفاوت رنگ در آن نواحی در دید انسان غیر قابل تشخیص است. در چراغ هایی که گام مک دام آنها کمتر است، رنگ نور یکنواخت بوده  و تشخیص تفاوت رنگ بسیار دشوار است.

بهره نوری ( Luminous efficacy )چیست

یکی دیگر از مهمترین اطلاعات فنی در چراغ ها، بهره وری است. نسبت شار نوری به توان مصرفی را بهره وری نور می گویند. بهره وری بر حسب لومن بر وات اندازه گیری می شود. این کمیت بازده یک منبع نور را مشخص می کند. در لامپ ها بهره وری نوری بین 10 تا 200 متغیر است. هرچه میزان بهره وری یک لامپ بیشتر باشد در این صورت کارایی آن نیز به مراتب بیشتر است. ناگفته نماند بهره وری مربوط به یک منبع نور نباید با بهره وری چراغ یکسان در نظر گرفته شود.

ماژول خطی
 آشنایی با 19 اطلاعات فنی مهم در چراغ ها و منابع نوری_5

انواع درایور الکترونیکی چیست؟

درایورها مبدل های جریان برق هستند. آنها قابلیت آن را دارند جریان برق متناوب را به جریان برق ثابت تبدیل کنند. انواع درایورهای الکتریکی به دو دسته ی ایزوله یا غیر ایزوله طبقه بندی می شوند.

کلاس انرژی ++A چیست؟

کلاس انرژی ++A اگر بر روی یک منبع نوری درج شده باشد نشان از مقرون به صرفه بودن آن از لحاظ مصرف انرژی است.

ضریب توان ( Power factor ) چیست؟

ضریب توان به نسبت توان واقعی به توان ظاهری یک منبع نوری اطلاق می شود. ضریب توان عددی بین صفر تا یک می باشد.

 

 

 

شار نوری ( Luminous flux ) چیست؟

شار نوری به میزان انرژی نور ساطع شده در همه ی جهات در بازه ی زمانی بین یک ثانیه مربوط است که بر حسب لومن ارائه می شود. شار نوری از مهمترین اطلاعات فنی در چراغ ها است که بر روی کاتالوگ آنها درج می شود.

چراغ خطی
بررسی اطلاعات فنی مهم چراغ ها

اعوجاج هارمونیکی کل ( THD ) چیست؟

اعوجاج هارمونیکی کل ( THD ) یک شاخص ویژه ای است. هر چه میزان آن کمتر باشد، شکل موج سینوسی بهتر خواهد بود. توجه به این فاکتور به عنوان یکی دیگر از مهمترین اطلاعات فنی در چراغ ها در انتخاب منابع نور برای مراکز مختلفی از جمله بیمارستان ها، مراکز صنعتی و همچنین تجاری مختلف … از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ما در تلاش آن هستیم منبع نوری که انتخاب کنیم که دارای اعوجاج هارمونیکی کل ( THD )  کمتر باشد. این شاخص نشان دهنده ی امواج هارمونیک موجود بر روی یک سیگنال است.

 

جنس اپتیک: اکریلیک

خواص اکریلیک به صورت زیر است:

 

 

ویژگی اپتیک :مقاوم در برابر اشعه UV چیست؟

برخی از منابع نوری دارای یک ویژگی منحصر به فردی است. آنها مقاومت مطلوبی در برابر اشعه UV  دارند. این امر به عنوان یک امتیاز مثبت در برخی از چراغ ها در نظر گرفته می شود. به کار گیری تکنولوژی گوناگون می تواند کیفیت و کارایی چراغ و انواع مختلف از منابع نور را افزایش دهد. البته این امر هزینه ی درخواستی برای خرید را نیز تحت کنترل قرار خواهد داد. به همین دلیل یک فرد کاربلد باید تجربه و تخصص لازم را داشته باشد تا بتواند متناسب با شرایط موجود، به دنبال فاکتورهای خاصی در منابع نوری باشد. که هم بتواند محصول مرغوب انتخاب کند و هم هزینه ی مطلوبی بپردازد.

بررسی اطلاعات فنی مهم چراغ ها

(PAR (Photosynthetically Active Radiation چیست؟

PAR یا تابش فعال فتوسنتزی در برگیرنده ی قسمت های مختلف از طیف نوری می باشد که باعث درخشش گیاهان می گردد. به کارگیری این نوع از کنترل ها برای افرادی ضروری است که می خواهند میزان تابش فعال فتوسنتزی را با گیاهان خود یکسان کنند. به طور کلی به طیفی از خورشید که در محدوده ی 400 تا 700 می باشد.، این اصطلاح به کار میروند. جاندارانی که فتوسنتز می کنند در حین فتوسنتز از این نور استفاده می کنند. این طیف نوری قابل تشخیص توسط انسان است. فوتون های موجود در این محدود با انرژی بسیار زیادی حرکت می کنند و این امر می تواند آسیب جدی به یاخته های زنده وارد کند. البته از آنجایی که در اثر به دام افتادن در استراتوسفر مقدار قابل ملاحظه ای از انرژی خود را از دست می دهند، توسط گیاهان به کار می روند.

ترمینال برق

ترمینال برق که از آن به عنوان کانکتور نیز در بسیاری از مواقع یاد می شود یکی از مهمترین ابزارهای به کار رفته در صنعت برق است. توجه به آنها در بررسی اطلاعات فنی در چراغ ها می تواند بسیار مهم باشد. وظیفه ی ترمینال برق آن است که دو سیم یا چند سیم را به صورت موقت به هم اتصال کنند. اگر چه برای اتصال موقت چند سیم می توان از چسب نیز استفاده کرد ولی این امر خطر برق گرفتگی را به مقدار زیاد افزایش می دهد. به همین دلیل به کارگیری ترمینال برق بهترین گزینه خواهد بود. نوع ترمینال با توجه به متریال به کار رفته برای ساخت آنها می تواند متفاوت باشد. پلی آمیدی یکی از انواع مواد اولیه مورد استفاده برای تولید ترمینال برق است.

 

 

 

 

 

 

 

از مهمترین انواع ترمینال برق می توان موارد زیر را نام برد:

  • ترمینال ارت
  • ترمینال لوپینگ
  • ترمینال فشاری
  • ترمینال دو طبقه
  • ترمینال سه طبقه
  • ترمینال فیوز خور
  • ترمینال شمش خور
بررسی اطلاعات فنی مهم چراغ ها
هایپرکار شریعتی تهران
ترمینال برق
استفاده از ترمینال برق مزایای ویژه ای دارد. آنها می توانند خطر آتش سوزی، افت فشار و برق گرفتگی را کاهش دهند. این امر به مرور زمان امنیت بیشتری را ایجاد می کند. جنس متریال به کار رفته برای تولید ترمینال به گونه ای است که دارای مقاومت بالا بوده و در دمای بالا، کارایی خود را از دست نمی دهند.
بررسی اطلاعات فنی در چراغ ها
بررسی اطلاعات فنی مهم چراغ ها

منحنی پخش نور

منحنی پخش نور یکی دیگر از اطلاعات فنی در چراغ ها است که برای مشخص کردن شدت نور در زوایای مختلف به کار می رود. توجه کنید شدت نور در همه ی جهات یکسان نیست زیرا منابع نور نقطه ای نیستند و این امر سبب می شود، زوایای نور متفاوت باشد. دانستن دقیق منحنی پخش نور در بسیاری از شرایط می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. به همین دلیل سازندگان انواع مختلف از منابع نور، معمولا اطلاعات دقیق منحنی پخش نور را در اختیار کاربران قرار می دهند. استفاده از منحنی قطب یکی از رایج ترین روش ها برای نمایش منحنی های پخش نور است. 

در جدول مقابل متناسب با روش پخش نور، توضیحاتی در مورد شار نور در جهت بالا و پایین ارائه شده است:

 

 

 

نوع پخش نور می تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم یا نیمه مستقیم و همچنین نیمه غیر مستقیم باشد. متناسب با آن نیز شارژ نوری در جهات بالا و پایین متفاوت است

چراغ خطی آویز
اطلاعات فنی در چراغ ها و منابع نوری

 

نوع سطح نصبی :آجر, چوب, رابیتس, سیمان, گچ برگ (کناف) ) چیست؟

نوع سطح نسبی لامپ می تواند از جنس گچ برگ، آجر، سیمان و … باشد. نوع سطحی که چراغ در آن نصب شده است به مقدار بسیار زیاد می تواند در کارایی لامپ موثر باشد. اگر سطح به کار رفته برای نصب چراغ، مقاومت کافی نداشته باشد در این صورت گرفتار ریزش چراغ  و مشکلات دیگر خواهیم بود. کناف به عنوان سقف های توکار جدید توانسته است در صنعت ساختمان سازی از توجه بسیار زیادی برخوردار باشد. متناسب با نوع سقف؛ باید منبع نوری مناسب انتخاب شود.

ماژول خطی
 آشنایی با 19 اطلاعات فنی مهم در چراغ ها و منابع نوری_16

 

 

 

یک فرد متخصص در حوزه ی صنعت برق به راحتی می تواند  با مطالعه ی اطلاعات فنی در چراغ ها، بهترین منبع نوری را انتخاب کند..

پارامتر های درج شده بر روی لامپ های ال ای دی

بر روی لامپ های مختلف، متناسب با کارایی آنها، پارامترهای خاصی درج می شود. اطلاعات فنی در چراغ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر چه بسیاری از ما به سادگی از اطلاعات درج شده بر روی لامپ ها عبور می کنیم ولی برای طراحی روشنایی در یک محیط خاص، به شدت نیازمند دانش کافی در مورد کارایی یک لامپ هستیم. سازندگان انواع مختلف از لامپ ها متناسب با کارایی و کاربرد این نوع از محصولات، اطلاعات خاصی را در آنها درج می کنند. از مهمترین پارامترهای درج شده بر روی لامپ های ال ای دی می توان موارد زیر را نام برد:

 

 

  • کد نورسنجی ( light code )
  • بهره نوری لامپ های اLED
  • لوکس لامپ LED
  • دمای رنگ نور (CCT)
  • توان مصرفی لامپ های ال ای دی
  • محدوده ولتاژ و همچنین فرکانس لامپ LED
  • ضریب قدرت لامپ
  • شار نوری یا به عبارت دیگر لومن لامپ LED
بررسی اطلاعات فنی در چراغ ها و لامپ ها
نورپردازی خطی نما
 آشنایی با 19 اطلاعات فنی مهم در چراغ ها و منابع نوری_17
بررسی اطلاعات فنی در چراغ ها

محدوده دمای کارکرد لامپ LED

محدوده ی دمای کارکرد لامپ های ال ای دی به طور مستقیم به تکنولوژی به کار رفته برای ساخت آنها وابسته است.  لامپ های ال ای دی با استفاده از تکنولوژی جامد،  نور را در جهات مختلف پخش می کنند. آنها مقاومت دمایی بسیار خوبی در برابر تنش های گرمایی و سرمایی دارند. به عنوان مثال یک لامپ LED  در دمای منفی 20 درجه سانتیگراد به خوبی روشن می شود. در حالی که بسیاری از لامپ های متال هالید حتی قابلیت روشن شدن در دمای منفی 10 درجه را ندارند. در لامپ های ال ای دی که بدنه ی آنها از آلومینیوم ساخته شده است،

 

محدوده ی دمایی بین منفی 20 تا مثبت 80 درجه سانتیگراد می باشد. در حالی که در لامپ های طراحی شده با بدنه ی پلاستیک این محدوده بین منفی 10 تا مثبت 40 می باشد. هر چه محدوده ی دمایی برای یک چراغ بیشتر باشد، از آن می توانیم در شرایط دمایی مختلف به راحتی استفاده کنیم. توجه به این پارامتر یکی از مهمترین اطلاعات فنی در چراغ ها است. در صورتی که شرایط دمایی در یک محیط متفاوت باشد، می توان با بررسی محدوده ی دمایی، مناسب بودن یک لامپ را مورد بررسی قرار دهید.

 

طول عمر نامی لامپ های LED

در بین همه ی لامپ ها، لامپ های ال ای دی بیشترین طول عمر عمر را دارند. در بین لامپ های LED با توجه به مدیریت حرارتی لامپ، نوع درایو ، نوع تکنولوژی به کار رفته برای ساخت لامپ، طول عمر  نامی متفاوت است. کمترین مقدار طول عمر لامپ های ال ای دی 25000 ساعت بوده و بیشترین مقدار آن نیز که دارای بنده ی آلومینیومی می باشد برابر با 100000 ساعت است.

.

درجه حفاظت یا IP code

درجه حفاظت که برای بسیاری از لامپ ها به خصوص لامپ های ال ای دی معرفی می شود یک عدد دو رقمی می باشد که هر رقم آن بین 0 تا 6  متغیر است. عدد اول نشانه ی مقاومت لامپ  در برابر ذرات جامد می باشد و عدد دوم در درجه ی حفاظت میتواند به مقاومت آن در برابر رطوبت، و البته نفوذ آب مربوط شود. استاندارد ویژه ای برای  درجه حفاظت موجود است.

 آشنایی با 19 اطلاعات فنی مهم در چراغ ها و منابع نوری_19

امید است از  اهمیت اطلاعات فنی مهم در چراغ ها و منابع نوری آگاه شده باشید و این اطلاعات  در خرید  متنوع ترین و مدرن ترین چراغ ها و منابع نوری به شما یاری برساند.

لوگو آرند

 برای اطلاع از جزئیات فنی بیشترو مشاوره فنی نور پردازی وخرید چراغ های متنوع 

 از طریق دکمه کنار صفحه  و از طریق واتس اپ یا شماره

021-66171265

با بخش فروش و فنی آرند تماس حاصل فرمایید

 

استفاده از LED در نورپردازی نمای ساختمان

۱ . کم هزینه و سازگار با محیط زیست: نورپردازی نما با استفاده ازلامپ های LED از نظر مصرف انرژی در مقایسه با هالوژن و لامپ های رشته ای و فلورسنت بسیار مقرون به صرفه است . این به این معنی است که آنها برای

ترکیب کناف و نور خطی در دکوراسیون داخلی ساختمان

ترکیب کناف و نور خطی در دکوراسیون داخلی ساختماننورپردازی یکی از مهم ترین نیازها برای دکوراسیون داخلی منازل به شمار می رود و شما می توانید از نور خطی برای زیبایی بیشتر درون ساختمان استفاده کنید. نورپردازی کناف یکی از مهم ترین نیازهای پیش روی شما می باشد و اصولا باید با...

چراغ خطی کرو و چراغ رینگی یا رینگ لایت

چراغ خطی کرو از جمله چراغ های گروه روشنایی آرند است که از خانواده تکامل یافته و گسترش یافته ی چراغ های خطی میباشد که با یک نسخه …

پروتکل های هوشمندسازی ساختمان

پروتکل به مجموعه قوانینی اطلاق می‌گردد که نحوه ارتباطات تجهیزات هوشمند را قانونمند می‌نماید. نقش پروتکل در شبکه های هوشمند نظیر نقش زبان

همه چیز درباره نور مخفی و چراغ نور مخفی

امروزه، استفاده از چراغ نور مخفی در طراحی دکوراسیون و صنعت معماری افزایش یافته است. دلیل آن نیز، مقرون به صرفه بودن، زیبایی ظاهری، بزرگتر جلوه دادن محیط شما و نصب راحت آنهاست. از انواع چراغ نور های مخفی می‌توان به چراغ های خطی سام لاین آرند، چراغ های نیکی و باریسول و… اشاره کرد. برای خرید این چراغ ها میتوانید با سایت arendlighting.com مراجعه کنید.

معماری مدرن و کاربرد نورپردازی چراغ های آرند

معماری مدرن و نور پردازی یکی از عناصر کاربردی در طراحی معماری محسوب می شود. استفاده از نورپردازی و نور طبیعی معماری هر ساختمانی را برجسته می کند. می‌توان با استفاده از نورپردازی در معماری توجه بیننده را روی ساختمان و به اشیا خاصی در داخل ساختمان جلب کرد. معماری مدرن و نورپردازی باعث می شود که به فضای اطراف ساختمان و نمای ساختمان زیبایی بخشیده شود.

روشنایی و چشم

روشنایی و چشم رویت اشیا بستگی به نوری دارد که اشیا مذکور منعکس میکنند واگر جسمی هیچ نوری منعکس نکند   سیاه به نظر می اید.در اثر بالا رفتن سن تغییراتی در چشم ایجاد میشود

ویژگی های نورپردازی خوب

ویژگی های نورپردازی خوب
مطالعات نشان میدهد کیفیت نور از راههای مختلف (به شکلهای متفاوت) بر روی افراد اثر میگذارد. بعنوان مثال، ویژگی های نورپردازی خوب نورپردازی مناسب میتواند بر منجر به رضا

نورپردازی در سبک صنعتی

در این سبک بر خلوص و طبیعت مصالح تاکید میشود، دیوارهای آجری یا بتنی بدون پوشش، کف های سیمانی یا چوبی، تاسیسات روکار و دید به لوله ها و تاسیسات، پنجره های بزرگ فلزی، پلان های باز، مبلمان غالبا تیره، عناصر دکوراتیو حداقل از ویژگی های این سبک هستند.

چرا چراغ های خطی جایگزین مناسب برای نور پردازی و چراغ های قدیمی هستند؟ (سه نکته مهم)

چرا چراغ های خطی جایگزین مناسب برای نور پردازی و چراغ های قدیمی هستند؟ترکیب زیبایی دکوراتیو با زیبایی نورپردازی خطی چراغ های خطی به لطف...
Rate this post