انتخاب صفحه

 لامپ رشد گیاه​؛ معرفی، کاربرد، نکات مهم در انتخاب

آشنایی کامل با چراغ های رشد گیاه + استفاده  در محیط های مختلف و برای گیاهان متفاوت
U

فهرست عناوین مقاله

لامپ رشد گیاه : معرفی و آشنایی

 

همانطور که شما نیز در جریان هستید، امروزه پرورش گل و گیاه آپارتمانی به طور گسترده ای انجام می شود. با توجه به توسعه تکنولوژی در زمینه مهندسی کشاورزی شیوه های نگهداری گل و گیاه نیز تغییر کرده است. یکی از تکنولوژی های مفید در زمینه پرورش گیاهان آپارتمانی لامپ رشد گیاه است که در اشکال مختلف از جمله چراغ خطی و غیره موجود می باشد. به منظور پرورش حرفه ای گل و گیاه در آپارتمان کسب آگاهی از این ابزار مفید، کاملا ضروری و مورد نیاز است. این ابزار در واقع یک محصول مدرن در زمینه کشاورزی است، اما اکثر افراد علاقمند به پرورش گیاهان آپارتمانی کم و بیش با این تکنولوژی آشنایی دارند. امروز قصد داریم در این مقاله با این محصول بیشتر آشنا شویم. لامپ رشد گیاه یا چراغ رشد گیاه در صورت داشتن کیفیت مناسب قابلیت تولید کردن همه طیف های مورد نیاز گیاهان را دارد، یعنی این ابزار یک خورشید مصنوعی است که شبیه سازی شده است و برای رشد گیاهان در خانه استفاده می شود. لامپ رشد گیاه فول اسپکتروم که قادر است همه طیف های نوری را تولید کند بهترین کیفیت را دارد، نور تولیدی این لامپ رشد گیاه بنفش رنگ است. بنابراین برای اینکه در یک محل که دسترسی به نور خورشید نیست و یا کم است، استفاده از چراغ رشد گیاه رایج است. LED رشد گیاه قابلیت تولید طیف های نوری با طول موج خاصی را دارد که این طیف های نوری باعث می شوند عمل فتوسنتز به بهترین شکل انجام شود. این LED با نور ویژه رشد گیاه را تولید می کند. این نور شبیه سازی شده ی نور خورشید است که طیف های مخصوص فتوسنتز را دارد. این محصول مدرن با عنوان های مختلفی در بین پرورش دهندگان گیاه استفاده می شود؛ از جمله این عناوین می توان به لامپ رشد گیاه، نور رشد گیاه، چراغ رشد گیاه و … اشاره کرد. این چراغ یک منبع نوری است. نور الکترومغناطیسی که توسط این منبع نوری تولید می شود عمل فتوسنتز را تقویت می کند. استفاده از این چراغ مزایایی چون مصرف بهینه انرژی،  افزایش میزان سرعت در رشد گیاه، تولید نکردن گرما، طول عمر زیاد، توان نوری زیاد در مصرف انرژی را به دنبال خواهد داشت. امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته به استفاده از چراغ رشد گیاه در زمینه کشاورزی روی آورده اند.

در صورت استفاده از این چراغ مصرف آب، خاک کاهش یافته و میزان درگیری نیروی انسانی نیز نسبت به شرایط دیگر کشاورزی کم تر است.

لامپ رشد گیاه
چراغ رشد گیاه

چراغ رشد گیاه

لامپ رشد گیاه آرند

لامپ رشد گیاه

 چراغ رشد گیاه: رنگها بر اساس نیاز گیاه

همانطور که گفته شد؛ چراغ رشد گیاه یک تکنولوژی شبیه سازی شده از روی خورشید است. برای دانستن اطلاعات در مورد رنگ نور این چراغ ابتدا به بررسی طیف های نور خورشید می پردازیم. طول موج در خورشید گسترده است. این طول موج از سیصد نانومتر تا دوهزار و پانصد نانومتر را شامل می شود. پرتوهای مورد نیاز گیاهان برای عمل فتوسنتز دارای طول موج های سیصد و هشتاد تا هشتصد و چهل هستند. در بین این طیف های نوری رنگ های قابل دیدن برای چشم انسان سه رنگ هستند؛ طیف آبی، طیف قرمز، طیف زرد روبه سبز. طیف زرد متمایل به سبز تاثیر چندانی بر عمل فتوسنتز گیاه ندارد. امروزه رنگ بنفش بیشترین کاربرد را در تولید چراغ رشد گیاه دارد. این رنگ بنفش در اکثر چراغ های رشد گیاه بر روی رنگ قرمز تاکید دارد. رنگ قرمز خورشیدی نوری دارد که مزیت هایی چون؛ جلوگیری از رشد زیاد ساقه، تقویت فتوسنتز و سبزینه سازی، رشد و باروری گل را دارد. نور آبی رنگ مزیت هایی چون کمک به رشد کلی گیاهان، شکل دادن اندام ها، رشد برگ و شکوفا شدن غنچه را دارد. با این توضیحات وجود این دو طیف نوری برای رشد گیاهان ضروری هستند. در شرایط خاصی که شما برای رشد گیاه خاصی به وجود یک طیف نوری احتیاج داشتید می توانید به یک تولیدی سفارش بدهید تا چراغ رشد گیاه مورد نظر را برای شما بسازند. در اصل با استفاده از نور قرمز و آبی رشد گیاه را می توان کنترل کرد.

 

انواع لامپ رشد گیاه
لامپ رشد گیاه
لامپ رشد گل

 چراغ رشد گیاه: کاربرد ها

استفاده معمول لامپ رشد گیاه در آپارتمان و گلخانه هایی است که دسترسی به نور خورشید کم است، اما از این تکنولوژی به منظور افزایش سرعت رشد، تقویت ثمربخشی و گل دهی در زمین های کشاورزی، باغ ها و سایر گلخانه ها نیز استفاده می شود. استفاده از این تکنولوژی مسلما در کیفیت پرورش انواع گیاهان تاثیر بسزایی دارد. چگونگی استفاده از این تکنولوژی در آپارتمان به میزان نورگیری خانه شما بستگی دارد. باید توجه داشته باشید که هر نوع گیاه به یک میزان از انرژی نورانی احتیاج دارد. برخی از گیاهان در طول روز باید چند ساعت نور خورشید را به طور مستقیم دریافت کنند. برخی از گیاهان اصلا نیاز ندارند که از این چراغ نور دریافت کنند، نور کمی که حتی از پشت شیشه به داخل منزل می تابد برای رشد این گیاهان کافی است. به این نکته نیز توجه کنید؛ همانطور که در طبیعت چند ساعتی تاریکی وجود دارد و نور خورشید به گیاهان نمی تابد، در هنگام استفاده از لامپ رشد گیاه ساعاتی این چراغ را خاموش کنید. برای  با استفاده از این چراغ می توانید حتی سبزیجات، گوجه، فلفل هم پرورش دهید. افرادی که در خانه هایی با نورگیری کم سکونت دارند و قصد دارند گیاه پرورش دهند، اگر گیاه با دریافت نور دریافتی از خورشید به رشد مناسبی نمی رسد؛ استفاده از چراغ رشد گیاه بسیار کاربردی خواهد بود. در صورتی که با نور دریافتی از خورشید در طول روز گیاه آپارتمانی شما به رشد مورد نظر می رسد نیازی به استفاده از این چراغ ندارید، اما اگر قصد دارید با دقت و تمرکز به پرورش گیاه بپردازید استفاده از این چراغ پیشنهاد مناسبی است. زندگی امروزه به گونه ای است که اکثر افراد به تراس و یا باغچه دسترسی ندارند، استفاده از چراغ رشد گیاه گزینه ایده آلی است برای این افراد.

لامپ رشد گیاه: مراقبت و روش استفاده

در طول روز گرد و غبار زیادی روی چراغ رشد گیاه می نشیند، برای اینکه گرد و غبار از تابش مناسب به گیاه جلوگیری نکند؛ حتما آن را به طور مداوم گردگیری کنید. اگر بعد از مدتی چراغ تیره شد و دیگر کارکرد مناسب را نداشت، می توانید با یک چراغ جدید ان را تعویض کنید.  برای استفاده و نصب این چراغ برعکس پروژکتورهایی که در گلخانه های بزرگ پرورش گیاه استفاده می شوند؛ نیاز به زحمت زیاد ندارید. بعد از انتخاب لامپ رشد گیاه مورد نیاز خود، با توجه به نوع چراغ می توانید به تنهایی آن را نصب کنید و در جای مناسبی قرار دهید. انواع مختلفی از این چراغ رشد در بازار وجود دارد، هر کدام به شکل متفاوتی طراحی و تولید شده اند. انواع دیواری، سقفی و پایه ای از این چراغ تولید می شود. هر کدام از این چراغ ها شکل و میزان مصرفی مختلفی دارند، با توجه به نوع گیاهی که در حال پرورش هستید چراغ مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر قصد انتخاب یک چراغ مناسب را دارید که هم برای نصب توسط خودتان آسان باشد و یا در صورت لزوم از متخصص کمک بگیرید، بهترین پیشنهاد، خرید وال واشر ال ای دی و پروژکتور رشد گیاه ال ای دی است. همانطور که گفته شد هر نوع لامپ رشد گیاه ویژگی متفاوتی دارد، هر نوع گیاه نیز برای رشد به میزان نور متفاوت احتیاج دارد. در نتیجه استفاده از یک نوع لامپ رشد گیاه برای شرایط مختلف گزینه همیشه کاربردی نیست. هرگاه تصمیم به استفاده از این چراغ گرفتید؛ بسته به نوع گیاه چراغ مناسب را خرید کنید. به طور میانگین می توان گفت؛ به ازای هر یک مترمربع که گیاه کاشته شده است، به پنجاه وات انرژی نورانی از چراغ رشد احتیاج است. در هنگام استفاده از لامپ رشد علاوه بر نکات گفته شده در مورد چراغ رشد به عواملی چون تنظیم مناسب تهویه ی خانه به منظور داشتن دمای مناسب، استفاده از خاک مناسب برای رشد گیاه، استفاده از آفت کش برای نگهداری گیاهان در مقابل انواع آفت، کود دهی مناسب و آبیاری کافی توجه کنید تا فرآیند رشد گیاه به گونه ای که انتظار دارید پیش برود. اگر از گیاهانی که میوه به بار می آورند استفاده می کنید برای پرورش بعد از اینکه اطمینان حاصل کردید میوه رسیده است آن را از گیاه جدا کنید تا بر اثر برخورد پرتوهای نور چراغ به مرور فاسد نشود.

لامپ رشد گل آرند
لامپ رشد گیاه پایه دار

چراغ رشد گیاه

لامپ رشد گیاه چیست

چراغ رشد گیاه

 

 لامپ رشد گیاه : استفاده  در محیط های مختلف و برای گیاهان متفاوت

مهم ترین مزیت یک لامپ رشد در واقع نوری است که شما از آن برای رشد گیاه استفاده می کنید. برای استفاده از این دستگاه از معیارهای مهم انتخاب میزان نوری است که شما برای رشد یک گیاه لازم دارید. در هر مکانی میزان دسترسی به نور متفاوت است. از آنجایی که گیاهان مورد نظر برای پرورش نیز متفاوت اند، میزان نوری که برای فتوسنتز احتیاج دارند فرق می کند. معیار مهم انتخاب نوع خاص یک چراغ رشد نوع گیاه مورد نظر شما و میزان نوری است که این گیاه احتیاج دارد. گیاهان با توجه به میزان احتیاجشان به دریافت نور برای عمل فتوسنتز و رشد مناسب؛ به چند دسته کلی تقسیم می شوند. گیاهان سایه دوست، گیاهان آفتاب دوست و گیاهانی که در دسته خنثی قرار می گیرند. طراحی چراغ های رشد به گونه ای است که شما می توانید با توجه به نوع گیاه مورد نظر برای پرورش یک چراغ رشد مناسب انتخاب کنید. برای یک خرید خوب هنگام خرید به این نکات توجه کنید؛ میزان نور مورد نیاز برای رشد گیاه، ویژگی ها و تمایلات خاص گیاه که در طی فرآیند رشد دارد، اندازه گیاه و مسائلی که برای طی کردن یک فرآیند رشد مناسب باید به آن ها توجه کرد. علاوه بر توجه به میزان نور مورد نیاز برای رشد گیاه عواملی چون هرس، کود دهی و سایر رسیدگی را فراموش نکنید. هم چنین از نکات مهمی که باید توجه کرد این است که در زمان استفاده از چراغ رشد، میزان آبیاری هر روزه باید کمتر از زمان هایی باشد که گیاه از نور طبیعی خورشید استفاده می کند. دلیل این کار این است که در هنگام استفاده گیاه از نور طبیعی خورشید برای رشد، تبخیری که انجام می شود باعث کاهش میزان آب در هنگام آبیاری می شود. در حالی که در صورت استفاده از چراغ رشد گیاه دیگر عمل تبخیر انجام نمی شود و آبیاری بیش از حد نیاز، ممکن است به ریشه گیاه آسیب جدی وارد کند و باعث از بین رفتن گیاه و یا ایجاد اختلال در رشد شود. برای اینکه هوای کافی به ریشه برسد و آسیب نبیند توجه کنید که هنگامی که آب اضافی در زیر گلدان جمع می شود، آن را خالی کنید.

لامپ مناسب رشد گیاه

چراغ رشد گیاه

چراغ رشد: نکات مهم و اساسی برای خرید 

هنگام خرید به این نکته توجه کنید که فاصله ی لامپ رشد از گیاه طوری قابل تنظیم باشد که وقتی به برگ دست می زنید، حرارت چراغ از این فاصله قابل لمس نباشد. اگر حرارت پرتوهای چراغ رشد قابل لمس باشد، از آنجایی که استفاده از این چراغ در زمان طولانی است احتمال اینکه گیاه بر اثر سوختگی حاصل از حرارت پرتو آسیب ببیند بسیار زیاد می شود. چراغ رشد باید به گونه ای قابل تنظیم باشد که میزان نور مصرفی کنترل شود و برای ساعات خاموشی نیز مشکلی پیش نیاید. هرگز از چراغ هایی با لامپ های آبی و قرمز و یا بنفش که به طور پراکنده طراحی شده اند استفاده نکنید. طول موج مورد نیاز گیاه برای رشد که بین سیصد و هشتاد و هشتصد و چهل نانومتر است توسط این چراغ های رشد تولید نمی شود، بنابراین پرتوهای این چراغ ها در عوض کمک به رشد گیاه ممکن است باعث از بین رفتن گیاه شما شوند. برای خرید یک چراغ رشد مناسب به فروشگاه های معتبر که به طور متمرکز و تخصصی در زمینه نورپردازی عمل می کنند مراجعه کنید. خرید از فروشگاه های معتبر این قابلیت را ایجاد می کند که با استفاده از دستگاه طیف سنج بتوانید طیف و نانومتر ها را اندازه گیری کنید. توجه کنید که یک چراغ رشد با گارانتی خرید کنید، تا ویژگی های استاندارد را داشته باشد. برای  اینکه یک خرید امن داشته باشید شما می توانید به سایت https://arendlighting.com مراجعه کنید.

نور مناسب رشد گیاه

  برای اطلاع از جزئیات و مشاوره فنی بیشترو خرید چراغ های رشد گیاه  

 از طریق دکمه کنار صفحه  و از طریق واتس اپ یا شماره

021-66171265

با بخش فروش و فنی آرند تماس حاصل فرمایید

 

منحنی پخش نور

منحنی‌ای است که برای مشخص‌کردن شدت نور منتشرشده توسط یک چراغ در زوایای مختلف به کار می‌رود. از آنجایی که بیشتر منابع نوری نقطه‌ای نیستند، بنابراین شدت نوری ثابتی در جهات مختلف ندارند. در محاسبات نوری دانستن نحوهٔ توزیع نور منبع اهمیت

روشنایی و چشم

روشنایی و چشم رویت اشیا بستگی به نوری دارد که اشیا مذکور منعکس میکنند واگر جسمی هیچ نوری منعکس نکند   سیاه به نظر می اید.در اثر بالا رفتن سن تغییراتی در چشم ایجاد میشود

روشنایی کتابخانه ها

نور و روشنایی مناسب کتابخانه هادر طرح فضای کتابخانه روشنایی نقش بسیار مهمی را دارد که باید مورد توجه خاصی قرار گیرد، زیرا از طرفی تاثیر نور بر

جدول درجه‌بندی حفاظتی

جدول درجه حفاظتییکی از مباحث بسیار مهم در روشنایی و نورپردازی مسئله جدول درجه حفاظت IP و مقاومت منبع نور اعم از پروژکتور و چراغ در برابر نفوذ گرد و غبار ، سیالات ، حشرات، بخار ، گاز و غیره است.بر اساس آن...

اهمیت روشنایی در مدارس

اطلاعات بصری محیطی  و افزایش احتمال اشتباه در کار میشود.روشنایی از طریق مشاهده تزئینات دیداری محیط روی آسایش و احساس افراد تاثیر مستقیم داردو موثر بر روابط

چراغ خطی چیست؟ و اهمیت استفاده از آن در محیط کار

چراغ خطی یکی از مقرون به صرفه ترین و بهترین سیستم های روشنایی به شمار می رود. شرکت آرند از معتبرترین تولیدکنندگان انواع این محصول شناخته می شود.انواع مختلف چراغ خطی از نوع روکار، توکارو آویز وجود دارد که بسته به نیاز هر پروژه قابل استفاده می باشد.

همه چیز درباره نور مخفی و چراغ نور مخفی

امروزه، استفاده از چراغ نور مخفی در طراحی دکوراسیون و صنعت معماری افزایش یافته است. دلیل آن نیز، مقرون به صرفه بودن، زیبایی ظاهری، بزرگتر جلوه دادن محیط شما و نصب راحت آنهاست. از انواع چراغ نور های مخفی می‌توان به چراغ های خطی سام لاین آرند، چراغ های نیکی و باریسول و… اشاره کرد. برای خرید این چراغ ها میتوانید با سایت arendlighting.com مراجعه کنید.

استفاده از LED در نورپردازی نمای ساختمان

۱ . کم هزینه و سازگار با محیط زیست: نورپردازی نما با استفاده ازلامپ های LED از نظر مصرف انرژی در مقایسه با هالوژن و لامپ های رشته ای و فلورسنت بسیار مقرون به صرفه است . این به این معنی است که آنها برای

واحد اندازه گیری نور

یک کاندلا همان شدت نور داده شده در مسیر خاص از یک چشمه نور تک رنگ میباشد که بسامد

چراغ خطی-راهنمای جامع خرید انواع نور خطی یا لاین نوری، نور خطی سقف یا لاین نوری سقف

محبوب ترین مدل نصب چراغ های خطی به صورت آویز است. زیرا در این نوع نصب شما …

Rate this post