انتخاب صفحه

کدام رنگ نور مناسب کدام محیط است؟ (نور نچرال یا نور طبیعی)

 آشنایی کامل با رنگ نور مناسب + انتخاب نور مناسب 
U

فهرست عناوین مقاله

راهنمای رنگ نور مناسب

بهترین رنگ نور مناسب برای محیط های مختلف چیست؟ در خرید منابع نوری و انواع مختلف از لامپ ها توجه به برخی از فاکتورها به شما کمک می کند که نور لامپ ایده آل را انتخاب کنید. خیلی ها علاقه به نور نچرال یا نور طبیعی دارند که در حال حاضر شرکت های مختلفی از جمله شرکت آرند در حوزه ی تولید چراغ خطی و نور طبیعی و طراحی انواع لامپ ها با کارایی متفاوت فعالیت دارند، هر یک از آنها نیز مشخصات کامل محصول خود را در کاتالوگ های ویژه ارائه می دهند. شما می توانید به راحتی با کسب اطلاعات مهم در مورد چراغ ها، بهترین منابع نوری را انتخاب کنید. به عنوان مثال شار نوری یک لامپ بر حسب لومن بیان می شود. هر چه  مقدار عددی این کمیت بیشتر باشد، لامپ روشنایی بیشتر خواهد داشت و برای محیط های خاص گزینه ی خوبی خواهد بود.

چراغ خطی مدرن
رنگ نور مناسب

رنگ نور

رنگ نور

 

در این بخش از مقاله در نظر داریم با ارائه ی اصطلاحات خاص به انتخاب رنگ نور مناسب کمک کنیم. با توجه به فاکتورهای مختلف از جمله کاربرد یک اتاق، اندازه ی آن و … میتوانید لامپ های مناسبی را خریداری کنید. برای کسب راهنمایی بیشتر در مورد رنگ نور مناسب با ما همراه باشید.

 کدام رنگ نور مناسب تر است؟

فضاهای مختلف با توجه به کاربردشان نیازمند لامپ هایی با دمای رنگ متفاوت هستند. افراد متناسب با سلیقه ی شخصی خود نوری نزدیک به نور نچرال (نور طبیعی) یا نور های دیگر را می پسندند. توجه به فاکتورهای مختلف در انتخاب رنگ نور مناسب برای یک محیط اهمیت ویژه ای دارد. لامپ هایی با دمای رنگ گرم برای محیط هایی مناسب هستند که نیازمند آرامش و راحتی هستیم، در حالی که لامپ هایی با دمای رنگ سرد برای محیط های کاری که نیازمند انرژی بیشتر هستیم، گزینه ی خوبی خواهند بود. اگر بررسی لازم برای انتخاب لامپ و منبع نوری مناسب در طراحی روشنایی در اولویت قرار نگیرد در این صورت با گذر زمان، چشم افراد به سرعت خسته شده و این امر می تواند در بازده آنها تاثیر گذار باشد. امروزه در طراحی دکوراسیون داخلی محیط های مختلف توجه به نورپردازی و انتخاب منبع نوری مناسب، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  با انتخاب چراغ و لامپ های مناسب می توان بازده افراد را در  یک محیط کاری افزایش داد.

اطلاعات فنی شما در مورد به کارگیری لامپ های مناسب با توجه به دمای رنگ آنها چقدر است؟  دمای رنگ سرد می تواند یک فضای پر انرژی ایجاد کند در حالی که دمای رنگ گرم برای محیط هایی مانند اتاق خواب، اتاق نشیمن گزینه ی مناسبی خواهد بود.   با کسب اطلاعات مفید در این زمینه می توانید متناسب با اتاق مورد نظر خود، بهترین منبع نوری را در اولویت قرار دهید.

 

چراغ خطی توکار
راهنمای نصب چراغ خطی
چراغ خطی

تعریف دمای رنگ

دمای رنگ چیست؟ توجه به دمای رنگ در انتخاب رنگ نور مناسب تا چه اندازه ای می تواند مفید باشد. دمای رنگ یکی از مهمترین شاخص به کار رفته برای لامپ ها می باشد. شناخت دمای رنگ می تواند در نورپردازی، باغبانی، صنایع مختلف بسیار مهم باشد. لازم به ذکر است که دمای رنگ، دمای منبع نور نیست. هرچه دمای رنگ کمتر باشد در این صورت نور حس گرم تر و هر چه دمای رنگ بیشتر باشد نور حس سرد تری ایجاد خواهد کرد.

جسم سیاه به جسمی اطلاق می شود که هیچ گونه انعکاس نور ندارد. این جسم همه ی نور فرودی را به طور کامل جذب می کند. اگر جسم سیاه در دماهای بالا گرم شود در این صورت، نوری را ایجاد می کند، که در برگیرنده ی طیف نور مرئی است. توجه کنید وقتی یک فلز گداخته می شود، رنگ آن تغییر می کند. با افزایش دمای فلز، رفته رفته رنگ آن نیز تغییر می کند. این همان رابطه ی بین رنگ و دمای یک منبع نوری است. دمای رنگ معمولا بر حسب کلوین بیان می شود.

جدول دمای رنگ برخی از منابع نوری

کاربرد دمای رنگ

توجه به دمای رنگ در انتخاب رنگ نور مناسب می تواند بسیار مطلوب باشد. منظور از کلمه ی رنگ در این اصطلاح، رنگ های مطلق نیست، بلکه طیف گرمایی مد نظر ما است. دمای رنگ می تواند در محدوده ی بین 1000 تا 10000  کلوین باشد. با توجه به نوع کاربرد محل مورد نظر، دمای رنگ انتخاب شده برای آن متفاوت است. در لامپ های قدیمی امکان جدا کردن نور ساطع شده موجود نیست ولی لامپ های ال ای دی به گونه ای طراحی می شوند که شما می توانید رنگ نور لامپ را انتخاب کنید. به همین دلیل لامپ های LED  توانسته از توجه ویژه ای برخوردار باشند. در جدول زیر می توانید اطلاعات خوبی در مورد دمای رنگ و اصطلاحات به کار رفته برای آنها به دست آورید:

رنگ نور مناسب اتاق خواب

دسته بندی اول (کاملترین دسته بندی )

warm, natural, and cool white light 

رنگ های گرم و سرد

منظور از رنگ گرم و سرد چیست؟  در بررسی و انتخاب نور رنگ مناسب، اصطلاحی  ارائه می شود تحت عنوان نور سرد و گرم! در این بخش می خواهیم توضیح مطلوبی در مورد این دو اصطلاح در اختیار شما قرار دهیم. رنگ های گرم به رنگ هایی اطلاق می شود که محرک سیستم عصبی می باشند و میتوانند احساسات شدیدی در فرد ایجاد کنند. این نوع از رنگ ها شامل رنگ زرد، بنفش، قرمز و سبز است. در مقابل رنگ های گرم، رنگ های سرد مطرح می شوند. این نوع از رنگ ها به طور عمده آرام بخش بوده و در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. آبی، سبز، ترکیبی از آبی و بنفش از جمله رنگ های سرد می باشد. لازم به ذکر است، سه نوع دمای رنگ در روشنایی منابع نور مد نظر است که شامل موارد زیر می باشد:

 

 

  • سفید نرمدارای دمای رنگ (2700K  تا  3000K)
  • سفید روشن/سرددارای دمای رنگ (3500K  تا  4100K)
  • روشنی روز دارای دمای رنگ (5000K  تا  6500K)

نور لامپ های روشنایی

نور لامپ های روشنایی چگونه است؟ برای اینکه لامپ مناسبی برای محل مورد نظر خود انتخاب کنید لازم است اطلاعات کامل در مورد نوع نور لامپ ها به دست آوریم. در ادامه به سه نوع از نور های پرکاربرد در بسیاری از لامپ های روشنایی خواهیم پرداخت:

  • نور لامپ طبیعی یا آفتابی: لامپ هایی با نور آفتابی یا معمولی دارای دمای رنگ بین 2700 تا 3000 کلوین بوده و رنگ آنها زرد ملایم می باشد. به کارگیری این نوع از لامپ ها احساس راحتی و آرامش در فرد ایجاد می کند. لامپ های نور مهتابی به دلیل داشتن آرامش ویژه برای محیط هایی مانند اتاق نشیمن، سالن غذاخوری و … می تواند گزینه ی مناسبی باشد.
  • نور لامپ صدفی: لامپ های که نور رنگ آنها صدفی است دارای دماي رنگ 4000 کلوین می باشد. این نوع از لامپ ها در مقایسه با لامپ های مهتابی سفیدتر هستند. به همین دلیل انرژی بیشتری به محیط انتقال می دهند. از آنها می توان برای روشن کردن محیط هایی مانند آشپزخانه، فضای اداری، سرویس های بهداشتی … استفاده کرد.
  • نور لامپ مهتابی: لامپ های مهتابی دارای دمای نور 6000 کلوین هستند، رنگ آنها آبی یا سفید بوده و به کارگیری این نوع از لامپ ها برای مطالعه و فضاهای کاری خاص مناسب است. همانطور که مشاهده می شود نور لامپ ها متناسب با دمای رنگ آنها متفاوت بوده و این امر کاربرد آنها را تحت کنترل دارد.
هایپرکار شریعتی تهران
رنگ نور مناسب برای محیط های مختلف
چراغ خطی آویز
انواع لامپ ها

انواع لامپ ها

در  ابتدای قرن 19 لامپ های رشته ای توسط ادیسون اختراع شد. از آن موقع تا امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی نوین شاهد تنوع وسیعی از لامپ ها هستیم. شرکت های مختلفی در حوزه ی تولید و طراحی لامپ فعالیت دارند. هریک از آنها نیز در تلاش هستند با افزایش میزان بهره وری لامپ ها، فروش بالایی به دست آورند. لامپ ها نه تنها برای روشن کردن مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، بلکه کارایی بسیار زیادی دارند. از آنها میتوان در بسیاری از دستگاه های الکتریکی نیز استفاده کرد. عملکرد یک لامپ به طور کامل به حباب لامپ وابسته است. لامپ ها قابلیت آن را دارند که از جریان الکتریسیته،  نور تولید کنند. از مهمترین انواع لامپ ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • لامپ های رشته ای
  • لامپ های فلورسنت فشرده
  • لامپ های هالوژن
  • لامپ های مهتابی
  • لامپ های نئون
  • لامپ های تخلیه شدید
  • لامپ های ال ای دی
  • لامپ های هالید فلزی
  • لامپ های خورشیدی
  • لامپ های کم فشار سدیمی
انواع لامپ ها

کاربرد و کارایی هر یک از لامپ ها متفاوت است. برای انتخاب رنگ نور مناسب لازم است اطلاعات کامل در مورد هر یک از لامپ ها به دست آوریم. در این صورت متناسب با مکانی که قرار است از منبع نوری استفاده کنیم، بهترین گزینه را انتخاب خواهیم کرد. لامپ های ال ای دی به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فرد، اخیرا توجه بسیاری را به دست آورده اند. آنها هزینه ی مناسبی را برای خرید پیشنهاد می دهند و در شرایط دمایی مختلف مورد استفاده قرار  می گیرد. تفکرات اشتباهی در مورد این نوع از لامپ ها موجود است به عنوان مثال برخی از افراد بر این باور هستند که این لامپ ها، نور آبی و سرد دارند، در حالی که لامپ های ال ای دی دارای طیف رنگی بوده و نور گرم نیز تولید می کنند.

ماژول خطی
رنگ نور مناسب با توجه به دمای رنگ
رنگ نور مناسب برای مطالعه

واحد اندازه گیری روشنایی

واحد اندازه گیری روشنایی لومن است. برای اینکه بتوانید رنگ نور مناسب برای مکان مورد نظر را انتخاب کنید توجه به این واحد ضروری است. هر چه میزان لومن یک منبع نوری بیشتر باشد در این صورت میزان روشنایی آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. لامپ های معمولی دارای میزان روشنایی برابر با 800 لومن هستند که معادل 60 وات می باشد. در ادامه میزان روشنایی مورد نیاز برای مکان های مختلف یک ساختمان بر حسب لومن ارائه شده است

آشپزخانه ی یک ساختمان: ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ لومن

حمام منزل: ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ لومن

اتاق خواب شما: ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ لومن

اتاق نشیمن متوسط: ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ لومن

اتاق ناهارخوری: ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ لومن

دفاتر خانگی مختلف: ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ لومن

موارد یاد شده فقط استانداردهای خاصی می باشند که متناسب با شرایط قابل تغییر هستند. به عنوان مثال اگر در آشپزخانه منزل خود در اطراف سینک، فر و … نورپردازی کاری را مد نظر دارید در این صورت میزان روشنایی مورد نیاز برای این مکان متفاوت خواهد بود

نورپردازی خطی نما
اهمیت رنگ نور مناسب
اهمیت رنگ نور مناسب

انتخاب نور مناسب با توجه به نوع اتاق

برای انتخاب رنگ نور مناسب لازم است کاربرد یک اتاق را مد نظر قرار دهیم. اتاق مورد نظر ما، قرار است برای چه امری مورد استفاده قرار گیرد. میزان نور به کار رفته در یک اتاق به طور کامل به کاربرد آن وابسته است. به طور کلی نورپردازی اتاق در سه مدل خاص انجام می شود:

نورپردازی محیطی

نورپردازی کاری

نورپردازی ACCENT

روشنایی محیطی که از آن به عنوان روشنایی عمومی نیز یاد می شود همان میزان نوری می باشد که برای روشن کردن یک محیط یا اتاق استفاده می کنیم. به کارگیری این نوع از نورپردازی، روشنایی اتاق را بیشتر می کند. لامپ های دیواری، لوستر و لامپ های حبابی بهترین گزینه برای افزایش میزان روشنایی محیطی است.

نورپردازی کاری به مواردی اطلاق می شود که نیازمند نور بیشتری از نور طبیعی در محیط هستیم. لامپ ها با تمرکز در یک ناحیه، کنتراست نوری  بسیاری را ایجاد می کنند. چراغ های مطالعه، چراغ های رومیزی از جمله پرکاربرد ترین لامپ ها برای این مورد هستند.

 

 

 

نورپردازی accent  قابلیت این را دارد که محیط خاص را روشن کند. اصولا در این نوع از نورپردازی، تمرکز اصلی بر یک اثر هنری است. با ایجاد سایه در اطراف آن و به کارگیری لامپ های خاص، جلوه ی زیبایی ایجاد می شود.

از یک اتاق چه استفاده ای می کنید؟ با توجه به پاسخ این سوال می توانید رنگ نور مناسب را برای آن انتخاب کنید. پیشنهاد می شود برای اتاق خواب از نورپردازی محیطی استفاده شود. البته اگر اتاق خواب شما به عنوان اتاق مطالعه نیز مورد استفاده قرار می گیرد در این صورت حتما در اطراف میز مطالعه ی خود، نورپردازی کاری را در اولویت قرار دهید تا نور کافی در حین مطالعه داشته باشید. برای محیط هایی مانند حمام یا توالت، پیشنهاد می شود اطراف آینه از نورپردازی کاری استفاده کنید تا روشنایی بیشتری حاصل شود. این عمل، استفاده از آینه را برای شما راحت تر می کند و هیچ نقطه ای در سایه نمی ماند.

انتخاب نور مناسب با توجه به اندازه ی اتاق

میزان وات لامپ مورد نیاز برای هر اتاق با توجه به ابعاد آن چقدر است؟ روش ساده ای برای محاسبه ی میزان وات مورد نیاز موجود است. البته باید کاربرد اتاق را نیز در اولویت قرار دهیم. با توجه به کاربرد و ابعاد اتاق، روشنایی مورد نیاز برای آن می تواند متغیر باشد. برای اینکه لامپ مناسب برای اتاق خود انتخاب کنید می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • اندازه گیری طول و عرض اتاق
  • محاسبه مساحت اتاق
  • ضرب مساحت اتاق در عدد 25

عدد به دست آمده از این روش در واقع همان میزان وات مورد نیاز برای انتخاب یک لامپ است. به عنوان مثال یک اتاق با مساحت 15 متر مربع نیازمند لامپ 375 وات برای روشنایی است. البته این رقم می تواند با توجه به کاربرد اتاق تغییر کند. اخیرا بسیاری از شرکت های تولید کننده ی لامپ، اطلاعات خاصی به صورت برچسب FCT  در کاتالوگ محصول خود درج می کنند. شما می توانید به راحتی با کسب آشنایی در مورد مفاهیم هر یک از اطلاعات مندرج، لامپ مناسب را برای مکان دلخواه خود انتخاب کنید.

اهمیت توجه به رنگ نور مناسب

توجه به رنگ نور مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر گونه سهل انگاری در رنگ نور انتخاب شده می تواند در مراحل بعدی، مشکلات جدی ایجاد کند. در حال حاضر تنوع زیادی از منابع نوری در بازار موجود است. هر کدام از آنها مشخصات ویژه ای دارند. برای اینکه بتوانید محصول مناسبی را خریداری کنید. حتما مشخصات آن را قبل از خرید مورد بررسی قرار دهید. رنگ نور مناسب با توجه به محل مورد نظر متفاوت است. برخی از شرکت ها دیتاشیت های خاصی را در مورد رنگ نور به کار رفته برای محیط های خاص ارائه میدهند. به عنوان مثال برای رستوران ها، انتخاب یک لامپ با دمای رنگ 3000 کلوین می تواند گزینه ی مناسبی باشد زیرا محیطی صمیمی، گرم و راحت با بکارگیری این لامپ ایجاد می شود. در حالیکه برای اماکن عمومی از جمله نمایشگاه ها، بیمارستان ها و … انتخاب نور با دمای رنگ 4000 کلوین به مراتب گزینه ی بهتری خواهد بود.

جمع بندی

توجه به دمای رنگ نور لامپ ها  از اهمیت زیادی برخوردار است. با بررسی مشخصات منبع نور و کاربرد اتاق مورد نظر می توانید بهترین رنگ نور را در اولویت قرار دهید. توجه به رنگ نور برای روشنایی اماکن نیز مهم است. اگر در یک فضا به روشنایی بیشتری نیازمند هستیم می توانیم لامپ هایی با دمای رنگ سرد انتخاب کنیم. هر فضایی متناسب با کارایی که دارد نیازمند رنگ نور خاص با دمای رنگ ویژه است. 

لوگو آرند

 برای اطلاع از جزئیات فنی بیشترو مشاوره فنی نور پردازی وخرید چراغ خطی 

 از طریق دکمه کنار صفحه  و یا شماره

021-91077073

با بخش فروش و فنی آرند تماس حاصل فرمایید

 

شاخص نمود رنگ

شاخص نمود رنگ (Color Rendering Index) که به اختصار CRI نامیده می‌شود، اندیسی است برای مشخص کردن میزان کافی بودن نور موجود برای تشخیص رنگها.

چشم انسان به گونه ای رشد یافته است تا بتواند با استفاده از نور خورشید رنگ‌های متفاوت اشیا

خیرگی نور

خیرگی یک عامل مزاحم و آزار دهنده در روشنایی است که باعث محدود شدن حوزه دید و ایجاد خستگی برای افراد می شود و در نتیجه باید تا حد ممکن محدود شود. به طور کلی عوامل که باعث خیرگی می شوند عبارتند از:

• استفاده از چراغ نامناسب

مفاهیم روشنایی

در حالت ایده آل برای یک منبع نور نقطه ای ، نور ساطع شده ازمنبع در تمام جهات به صورت مساوی پخش می شود.اما در حالت واقعی ،

رهیافتی بر نورپردازی خطی؛ انواع، اجزاء، 12 پارامترهای مهم در انتخاب

چراغ خطی  شامل چراغ های روکار، توکار و آویز میباشد. استفاده از چراغ های خطی و نورپردازی خطی به دلیل سفارشی سازی بسیار قابل توجه و مناسب است.

چراغ صنعتی

چراغ‌های صنعتی آرند با طراحی کاملاً متفاوت و معماری مدرن برای فضای صنعتی توسعه داده شده‌اند. این نوع از چراغ‌ها را …

پروتکل های هوشمندسازی ساختمان

پروتکل به مجموعه قوانینی اطلاق می‌گردد که نحوه ارتباطات تجهیزات هوشمند را قانونمند می‌نماید. نقش پروتکل در شبکه های هوشمند نظیر نقش زبان

همه آنچه که باید در مورد چراغ ریلی بدانید

همه آن چیزی که باید در مورد چراغ ریلی بدانیدچرا برای نورپردازی بهتر است از چراغ ریلی استفاده کنیم؟ به طور کلی می توان گفت که نورپردازی...

نورپردازی کنج در نما

دلایل توجه به نورپردازی کنج و وجود ضوابط برای روشن کردن کنج ها در بسیاری کشورها:

تعریف تقاطع ها و تغییرجهت های معابر و فضای شهری
تاکید بر نقش نشانه ای ساختمان های بلند و معرفی فرم و وجه اصلی بنا از دور

ویژگی های نورپردازی خوب

ویژگی های نورپردازی خوب
مطالعات نشان میدهد کیفیت نور از راههای مختلف (به شکلهای متفاوت) بر روی افراد اثر میگذارد. بعنوان مثال، ویژگی های نورپردازی خوب نورپردازی مناسب میتواند بر منجر به رضا

نکات مهم در انتخاب چراغ و نورپردازی خطی

چراغ های خطی علاوه بر افزودن به حس مدرنیته و سادگی محیط، دارای تمامی مزایای دیگر چراغ های LED از جمله بازده، ایمنی، کیفیت نور و طول عمر بالا نیز می باشند. به همین دلیل استفاده از این نوع چراغ ها در معماری امروز، چه به منظور تامین نور اصلی و یا کاربری صرفا دکوراتیو افزایش پیدا کرده است. در ادامه به مرور چند نکته ی مورد اهمیت در طراحی روشنایی و انتخاب

4.8/5 - (52 امتیاز)